10 lietas, kas ikvienam jāzina par tiešsaistes kazino (2)
11:22Kā izvēlēties labāko tiešsaistes kazino? (3)
16:55Latviešu tauta nespēj izdzīvot, bet Viņķele saņem 69 tūkstošus eiro gadā (4)
11:14Attālinātie darījumi - uzņēmēji pielāgojas ārkārtas situācijai
16:316 veidi, kā ātri iekrāt naudu (12)
Par plaģiātismu Latvijā pēdējos gados sabiedrība runā gaužām maz, visbiežāk ar to pie mums saprot nelegālu mūzikas atskaņošanu vai zagtus akadēmiskos darbus. Par plaģiātismu dizainā vai arhitektūrā dzirdēts pavisam maz – vai tas ir skaidrojams ar neatkārtojamām idejām un oriģinalitāti, vai arī tas liecina par strausa politiku, kad atbildīgie paslēpj galvu smiltīs. Atbildes uz šiem jautājumiem skaidro interjera dizainere Santa Meikulāne, māksliniece un Latvijas Mākslas akadēmijas asociētā profesore Barbara Ābele, arhitekts un arhitektūras kritiķis Vents Vīnbergs, Hansgrohe pārstāvis Latvijā Mārtiņš Ķurbe un Autortiesību un komunicēšanas konsultāciju aģentūras / Latvijas Autoru apvienības (AKKA/LAA) pārstāve Ieva Kolmane.
Viens no plaģiātisma skaidrojumiem ir neatļauta otras personas intelektuālā īpašuma tieša un apzināta izmantošana savu ideju realizēšanā. Neskatoties uz to, ka Latvijā plaģiātismu kontrolē ar nacionālo un starptautisko autortiesību un patentu likumu, ir ļoti grūti nošķirt un novilkt to robežu, kad var apgalvot, ka konkrētais darbs ir nokopēts vai vienkārši līdzīgs.
„Ja plaģiātisma jēdzienu lieto tā, kā to saprot akadēmiskajā vidē – kā cita autora intelektuālā īpašuma piesavināšanos un uzdošanu par savu, tad arhitektūrā un dizainā tas ir ļoti grūti pierādāms pārmetums. Svarīgs ir process, kādā dažādie projektēšanas uzdevumi tiek risināti, un šis process ir faktiski neatdarināms, kā rezultātā izšķiroša ir nevis dažādu objektu vizuālā līdzība, bet gan to būtība,” par plaģiātismu komentē arhitekts un arhitektūras kritiķis Vents Vīnbergs.
Ja dziļāk papēta autortiesību un intelektuālā īpašuma kontroli Latvijā, tad var secināt, ka pie mums nav konkrētas organizācijas, kas ar to nodarbotos, un visbiežāk plaģiātismu dizaina un arhitektūras nozarē kontrolē paši autori vai viņu mantinieki.
„Plaģiātisma gadījumos ir runa par personiskajām tiesībām, un personisko tiesību pārkāpuma gadījumos pretenzijas var celt tikai pats autors – autortiesību organizācijas var administrēt tikai mantiskās tiesības. Autortiesību likums neaizsargā idejas, bet gan darbus jeb ideju materializēto formu, tāpēc „nozagt ideju” nemaz nav iespējams,” skaidro AKKA/LAA pārstāve Ieva Kolmane.
Kā norāda interjera dizainere Santa Meikulāne – tā kā pie mums Latvijā nepastāv dizaina industrija vai arī, precīzāk, tā notiek nelielos apjomos, tad diezgan droši var apgalvot, ka pie mums viens no otra nezog. “Šeit būtībā ir jārunā par ētiku un prasmēm – ietekmēties un radīt ko jaunu un unikālu nenozīmē radīt plaģiātu, tas ir sava veida talants un sarežģīts process. Savukārt nokopēt formu un tās funkcionalitāti, un uzdot to par savu – tā gan ir bezkaunība un pārkāpums,” stāsta Santa Meikulāne.
Latvijā plaģiātisma gadījumu ir samērā maz un, ja tādi gadās, tad par tiem nemēdz skaļi runāt. Savukārt Eiropā un pasaulē tas ir sastopams un saklausāms biežāk. Šogad viens no šādiem gadījumiem Eiropā norisinājās tādā nozarē kā santehnika un tās dizains. Kā norāda santehnikas dizaina Hansgrohe SE uzņēmuma pārstāvis Latvijā Mārtiņš Ķurbe: „Cīnīties ar plaģiātismu ir laikietilpīgi un nereti grūti, bet ne neiespējami. Hansgrohe SE ir uzņēmums, kas investē līdzekļus inovatīva dizaina izstrādē, tādēļ ir būtiski to aizstāvēt. Piemēram, šī gada lielākajā santehnikas un vannas istabu izstādē Frankfurtē uzņēmuma speciālisti konstatēja 13 sava īpašuma tiesību pārkāpumus. Protams, ikdienā ir sarežģītāk „pieķert zagļus”, tomēr Eiropas pieredze un mūsu prakse liecina, ka publiska darbošanās un pieķerto sodīšana – tas vien rada izbīli potenciālajos zagļos.”
Autors vai viņa tiesību mantinieks, konstatējot plaģiātisma faktu, ir tiesīgs vērsties policijā. Lai pamatotu plaģiātu kā pārkāpumu, autoram ir jāspēj pierādīt, ka darbu ir radījis tieši viņš, nevis idejas zaglis. Savu tiesību aizstāvēšana reizēm mēdz izvērsties par finansiāli neizdevīgu un ļoti dārgu pasākumu, tādēļ bieži vien jādomā citi veidi, kā pasargāt savus darbus.
„Dizaina studenti kā autorības apliecinājumu visbiežāk izmanto publikācijas medijos un dalību starptautiskās izstādēs. Viens no ierastākajiem veidiem, kāds ir redzams praksē – autors nosūta vienu darba paraugu sev pa pastu un nekad to neatver, lai saglabātu datumu un neaizskartu sūtījumu. Protams, mūsdienu situācijā, kad informācijas plūsma ir tik zibenīga, ir ļoti viegli gan ietekmēties, gan nepamanīt kādam jau piederošu, līdzīgu ideju vai risinājumu, tādēļ vissvarīgākais ir pats darba izstrādes process,” stāsta māksliniece un LMA asociētā profesore Barbara Ābele.
Plaģiātisms nav nekas jauns – tas ir pastāvējis kopš brīža, kad cilvēks sācis radīt kaut ko pats. Daudzi dižgari gan mākslā, gan literatūrā, gan mūzikā ir ietekmējušies viens no otra un nereti arī pārņēmuši jau bijušus „scenārijus”. Tomēr, ja runa ir par unikalitāti un inovācijām, katram būtu jāizvērtē savas darbības, un būtiskākais ir strādāt, balstoties uz pašu izstrādātiem labas prakses, morāles un profesionālās ētikas standartiem.
Informācija par lielveikalu čekiem uzradusies ar lielu nokavējumu - iepriekš tika ziņots, ka čeku loterijā visi čeki piedalās vienlīdz godīgā, taisnīgā izlozē un ka laimētājus godīgi noteiks neatkarīga datorsistēma pēc nejaušības principa.
Reaģējot uz tirgus apstākļiem un ārkārtas situāciju valstī saistībā ar vīrusa Covid-19 izplatību, notiekošajam maksimāli cenšas reaģēt un pielāgoties uzņēmēji. Lai neapturētu ikdienas darījumus, “Latvijas hipotēka” šobrīd plāno strādāt attālinātā režīmā, un kā jaunumu savā darbībā ieviesis pilnīgi attālinātu kreditēšanas veidu, kas ļauj klientam saņemt aizdevumu pret ķīlu, neizejot no mājas.
Mazo un vidēju uzņēmumu (MVU) izaugsmes izrāvienu nodrošinās digitālie līderi, kas sekmīgi apvienos zināšanas, inovācijas, tehnoloģijas un sociālos aspektus, uzskata eksperti, kuri aizvadītajā nedēļā pulcējās konferencē “Digitalizācija – kā paplašināt mazo un vidējo uzņēmumu iespējas Latvijas tautsaimniecības izaugsmes veicināšanai?”.
LED gaismekļu ražotāja “Vizulo” apgrozījums 2017. gadā bijis 5,6 miljonus eiro, kas, salīdzinot ar 2016. gadu, ir pieaudzis vairāk nekā divas reizes, bet uzņēmuma eksporta apjomi veidojuši 85% no apgrozījuma, sasniedzot 4,8 miljonus eiro. Iecavas novadā bāzētajā ražotnē izgatavoti teju uz pusi vairāk gaismekļu nekā pērn – attiecīgi 32,4 tūkstoši un 16,5 tūkstoši 2016. gadā.
Praktiski padomi lasītājiem, kā spēlēt un kā laimēt.
Divi žurnālisti (Robs Hornstra un Arnolds Van Brugens) pavadījuši Sočos un Ziemeļkaukāzā piecus gadus, dokumentējot šī gada Olimpiskā reģiona ikdienas dzīvi no 2009. līdz 2013. gadam. Fotogrāfijas atspoguļo Sočus kā „bīstamu subtropu konflikta zonu”, kuru publiska izrādīšana Maskavā tika aizliegta, ziņo britu tabloīdi.